8 käytännön vinkkiä tietotyössä jaksamiseen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan joka neljäs työikäinen suomalainen on kokenut uransa aikana työuupumusta. Eikä ihmekään, sillä erityisesti tieto- ja asiantuntijatyön vaatimukset ovat kasvaneet huomattavasti niistä ajoista, jolloin kellokortti leimattiin sisään yhdeksältä ja ulos tasan viideltä.

Ja vaikka olemmekin kirjoittaneet blogiimme paljon työnantajan vastuusta työhyvinvoinnin parantamisessa, positiivisen työnantajamielikuvan luomisesta ja työntekijöiden sitouttamisesta, on työntekijöiden aktiivinen rooli jäänyt tähän asti vähemmälle huomiolle. Siksi koinkin aiheelliseksi koostaa yhteen pakettiin 8 konkreettista vinkkiä, jotka auttavat juuri sinua jaksamaan haastavissakin tietotöissä.

 

1. Pidä huolta perusasioista

Riittävä uni ja terveellinen ruokavalio ovat hyvinvoinnin a ja o.

Vaikka nukkumisen koetaankin kuuluvan vapaa-ajalle, vaikuttaa unen laatu ja määrä radikaalisti työtehoon ja tarkkuuteen. Säännöllisen unirytmin ja riittävien yöunien merkitystä ei kannata aliarvioida, sillä professori Tiina Paunion mukaan yksi uneton yö tai noin viikon kestänyt 3-4 tunnin päivittäinen univaje vastaa noin promillen humalatilaa.

Toisaalta myös säännöllinen ruokailu ja terveellinen ruokavalio vaikuttavat työssä jaksamiseen. Kiireen varjolla ahmaistut herkut kostautuvat helposti, sillä verensokerin heilahtelu ja näläntunne vaikeuttavat töihin keskittymistä. Siksi ruokailussa kannattaa noudattaa Eviran ravitsemussuosituksia: kolme varsinaista ateriaa ja 1-2 välipalaa päivän mittaan. Kun pidät huolta perusasioista, pidät elämäsi tärkeimmät asiat hallinnassa.


2. Keskity kerralla yhteen asiaan

Olitpa kuinka kiireinen tahansa, ei niin kutsuttu multitaskaaminen johda muuhun kuin pahaan mieleen ja hallitsemattomaan kiireen tunteeseen. Sen sijaan, että käyttäisit palaverin sähköpostien lähettämiseen, mieti, onko sinun osallistumisesi välttämätöntä. Jos on, laita puhelin ja tietokone syrjään, ja paneudu täysillä käsiteltävään asiaan. Ota talteen myös Lyytin vinkit tehokkaan palaverin järjestämiseen.


3. Pidä yllä sosiaalisia suhteita – niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin

Olitpa sitten introvertti, joka saa energiaa yksinolosta tai ekstrovertti, joka on parhaimmillaan muiden ihmisten ympäröimänä, on tiettyjen sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen avain hyvinvointiin – niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Kutsu siis työkaveri kahville, varaa aikaa rennolle yhdessäololle perheen ja ystävien kanssa, tai yhdistä yhteinen harrastus kuulumisten vaihtoon.


4. Rajoita ruutuaikaa

Etenkin jos suuri osa työpäivästäsi kuluu näytön edessä, on vapaa-ajalla hyvä hankkia ruudun tuijotukselle vastapainoa. Pidä siis huolta siitä, että telkkarin katsomisen, Facebookin ja Instagramin selaamisen ja puhelimen näpräämisen lisäksi varaat aikaa myös sellaiselle tekemiselle, johon ei vaadita minkäänlaista näyttöä tai ruutua – silmäsi ja aivosi kiittävät sinua. Sikeiden yöunien takaamiseksi älypuhelin kannattaa jättää rauhaan viimeistään tunti ennen nukkumaanmenoa.


5. Panosta työergonomiaan

Vaikka harva toimistotyöntekijä saa itse vaikuttaa työpaikan sisustukseen ja työvälineisiin, kannattaa oikeaoppiseen työasentoon kiinnittää huomiota. Pidä siis huolta siitä, että työpöytäsi ja -tuolisi on säädetty sinulle sopivaan asentoon, ja muista, ettei ihmiskehoa ole rakennettu istumaan paikallaan useita tunteja kerrallaan. Työergonomian perusteita voit halutessasi kerrata Työterveyslaitoksen kattavasta tietopaketista.


6. Liiku säännöllisesti

Tiedetään, tiedetään: tietyissä elämäntilanteissa on vaikeaa mahduttaa säännöllistä liikuntaa kiireiseen työ- ja perhe-elämään. Deadlinien vilkkuessa silmissä tuntuu mahdottomalta uhrata aikaa kuntosalilla tai lenkkipolulla käymiseen. Kiireisinä kausina on kuitenkin ensisijaisen tärkeää, että pidät kehostasi huolta. Pakkopullan sijaan liikunnan tulisi tuntua hyvältä; valitse siis laji, josta oikeasti pidät, oli se sitten jooga, tennis, tanssi, jalkapallo tai juoksu. Ja jos aikataulutetulle liikunnalle ei yksinkertaisesti tunnu löytyvän aikaa, mieti, voisitko väliaikaisesti taittaa osan työmatkastasi pyörällä tai hoitaa Skype-palaverin samalla, kun kävelet ulkona.


7. Varmista, että työ on sinulle mielekästä

Väliaikaisista ruuhkahuipuista on helpompi palautua, jos työ on päällisin puolin mielekästä. Mikään työpaikka ei tietenkään ole täydellinen, mutta tasaisin väliajoin on hyvä pohtia, onko nykyinen työ tähän elämäntilanteeseen juuri sitä, mitä siltä toivot. Jos vastaus on ei, on ehkä aika alkaa punnita vaihtoehtoja.


8. Tarkkaile työtaakkaasi – ja opi sanomaan “ei”

Tietotyö on siitä ongelmallista, että se ei koskaan tunnu loppuvan kesken. Sillä aikaa, kun saat yhden asian valmiiksi, on työlistallesi luultavasti ilmestynyt kolme uutta. Jottet palaisi loppuun, on ensisijaisen tärkeää, että opit tunnistamaan rajasi ja sanomaan “ei” silloin, kun työtilanteesi ei anna periksi. Muistathan myös antaa itsellesi aikaa palautua ruuhkahuippujen jälkeen; stressitasot kun eivät yksinkertaisesti laskeudu viikonlopussa.

Psst! Jos olet kiinnostunut työhyvinvoinnista, kannattaa tutustua täysin uudistuneisiin Ifin terveysvakuutusratkaisuihin. Ne tarjoavat kokonaisvaltaisia terveyspalveluita yrityksille, joille henkilöstön hyvinvointi on sydämen asia.

Tutustu If Terveys -ratkaisuihin

TILAA BLOGI SÄHKÖPOSTIISI

Tilaa blogi

VIIMEISIMMÄT KIRJOITUKSET